Presentaties

Nieuw sinds de editie van 2017 zijn de blackboxes met presentatiesessies, deze gaan door op de beursvloer zelf, in speciaal daarvoor opgebouwde zones.

De focus ligt hier op korte informatiesessies, interactie en bondige, hapklare info. Een presentatiesessie duurt 20 minuten en er is in elke box plek voor 40 mensen. Je kan vooraf geen plek reserveren, vol is vol: kom dus op tijd naar de sessie die je wil volgen!

Veel plezier bij jouw keuzesessies!

10:30-10:50 Yves Willems (Ludo)

Plezier als leermotor?

Plezier als motor voor jouw volgende leerinterventie? Maar hoe doe je dat? Wat is de meerwaarde? En waarmee hou je best rekening. 3 basisprincipes, 3 redenen en 3 instant toepasbare tools om plezier te introduceren in je volgende leerinterventie.

10:30-10:50 Sven Retoré en Mara Callaert (Visuality)

Improve your meeting dynamics with Visuals

Visuals and facilitation technics are underestimated tools in our meeting culture. Find out how to get your meetings to a next level.

10:30-10:50 Tom Truyers (Real Dolmen)

De menselijke kant van ICT – Change Management & Learning in praktijk

Ben je mee met de technologie in je organisatie? Daagt deze je uit? Of is een update, een nieuw programma eerder een bron van frustratie? Inspelen op de markt noopt veel organisaties om systemen te vernieuwen, profielen te herzien, interne structuren te herdefiniëren en meer. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers de verandering kunnen volgen? Bij de introductie van nieuwe software, reageren mensen vaak nerveus: het was toch goed zoals het was? In veel gevallen wordt dan een e-learning of training voorzien. Maar is dit wel het juiste antwoord? Zijn mensen gemotiveerd en trainbaar als zij de what’s in it for me niet zien? En wat is hiervan uiteindelijk het effect op het initiële doel van de implementatie van de software? Aan de hand van een praktijkvoorbeeld waarbij een grote onderneming migreert naar MS Office 365, lichten we toe hoe Change Management en Learning bij implementatie en uitvoering een meerwaarde boden. We verduidelijken hoe mensen benaderd, betrokken en begeleid werden, we focussen op de menselijke zijde van ICT. Of, hoe een technische implementatie via Change Management en Learning leidde tot het realiseren van een snellere gebruikersacceptatie, het efficiënt gebruik van programma’s en het behalen van de vooropgestelde doelen.

10:30-10:50 Winnie Valbracht (The Learning Hub)

Peter Hinssen achterna: hoe zet je woorden om in daden?

“We moeten geen jobs creëren, maar skills” of “Het is niet langer leren om te werken maar werken om te leren”, om maar een aantal recente uitspraken van Peter te noemen. Na een ongetwijfeld boeiende keynote zal zich onvermijdelijk de vraag opdringen hoe jouw organisatie de uitdaging aangaat. The Compass bundelt de krachten en laat je proeven van een mix aan expertise, waarbij leren en ontwikkelen hand in hand gaan met change & talent management.

10:30-10:50 Luc De Schryver (02C2)

Managing creativiteit: een paradox?

Heb je moeite om bij te blijven? De wereld rondom ons verandert razend snel.  Het tempo van innovatie en disruptie neemt toe. Tegenwoordig zijn complexiteit en onzekerheid voelbaar. 

Het vermogen van een organisatie om te innoveren door de creativiteit van medewerkers te ontwikkelen en te benutten wordt beschouwd als de sleutel tot concurrentievoordeel. Het is van vitaal belang dat organisaties creativiteit en innovatie voortdurend bevorderen en beheren. CEO’s en managers erkennen dat ideeën hun kostbaarste goed is en er is vraag naar medewerkers die deze ideeën produceren. Om die creativiteit te bevorderen investeren managers in afzonderlijke benaderingen, zoals creativiteitstrainingsprogramma’s, teambuilding en leiderschapsontwikkeling.  Wat echter nodig is, is een systeemaanpak van creativiteitsmanagement. In deze presentatie worden de belangrijkste elementen van dergelijk creativiteitsmanagement overlopen zoals bv. een diversiteitsaudit op het gebied van creativiteit en het benchmarken van jouw team of organisatie t.o.v. innovatieve teams of organisaties.

11:15-11:35 Elke Van Roy en Bruno Vanneste (Beanmachine)

The Problem Solving Lab 

Op het werk leg je een probleem voor aan vier collega’s. Gevolg? Vier goedbedoelde maar ook uiteenlopende suggesties qua aanpak. En nu? Blind kiezen? Hoewel verschillend zit er wel degelijk een patroon in elk van die vier manieren om het probleem te benaderen. In deze sessie focussen we op dat basispatroon. We linken we het aan jouw persoonlijke voorkeur (Foursight). En we tonen aan hoe creative problem solving zit in de synergie van elke aparte aanpak… teamwerk dus!

11:15-11:35 Sophie De Vylder (Certup)

Kwaliteitscertificaat of -erkenning? Waar schuilt het verschil?

Als opleidingsorganisatie wenst u zich ongetwijfeld als betrouwbare en kwaliteitsvolle partner op te stellen, of het nu naar de deelnemers, voorschrijvers of inkopers van opleidingen is. Afhankelijk van welk marktsegment of welke sector waar u zich op richt, zijn andere kwaliteitscertificaten of -erkenningen van belang. Ontdek in deze korte presentatie welke optie voor u, als opleidingspartner, de meeste meerwaarde biedt.

11:15-11:35 Mike van Tilburg (GoodHabitz)

Today is a good day to smile and mean it

Een dag niet gelachen én een dag niets geleerd, is een dag niet geleefd. En als je de medewerkers in je organisatie wilt laten leren op de werkvloer, is het belangrijk dat ze enthousiast zijn over hun persoonlijke ontwikkeling. Daarom staat GoodHabitz voor een positieve, stimulerende leeromgeving. Met onze unieke coachingstrategie voor organisaties wordt jouw online trainingsprogramma gegarandeerd een succes!

11:15-11:35 Erika De Ryck en Siegfried De Cuyper (Insights World)

Organisatie-ontwikkeling door persoonlijke ontwikkeling met Insights Discovery

De samenwerking met Insights begint altijd met wat jouw organisatie écht uniek maakt: de mensen. Want elke verandering op weg naar betere prestaties begint bij beter zelfinzicht van je medewerkers. Vanuit deze basis helpen we mensen hun communicatieve vaardigheden en relaties te verbeteren. Dit heeft enorme impact op het functioneren van je organisatie: teams werken effectiever samen, mensen geven beter leiding, reageren flexibeler op verandering en voelen zich sterker verbonden met de cultuur en waarden van je organisatie. Ook de interactie met klanten verbetert. Insights Discovery is het kloppend hart van veel van onze oplossingen. Een even eenvoudig als toegankelijk kleurenmodel, dat helpt om mensen, teams en organisaties optimaal te laten functioneren. De kleurentaal van Insights Discovery is makkelijk te begrijpen en makkelijk te onthouden. Daardoor blijven mensen de taal dagelijks gebruiken. In combinatie met andere instrumenten uit ons portfolio zoeken we de meest geschikte oplossing voor jouw grootste uitdagingen, op persoonlijk, team- of organisatieniveau.

11:15-11:35 Wim Govaerts (Epyc)

Stop met cursussen maken, creëer leercampagnes met een smoel. En kijk wat er gebeurt!

Zolang je spreekt over trainingen, cursussen en opleidingen, krijg je mensen moeilijk in beweging. Hoe anders wordt het als je de inhoud verpakt in een leuke marketingcampagne, waarbij je je doelgroep ‘teast’ en uitdaagt. Stel je voor dat je een verhaal vertelt waarvan ze willen weten hoe het afloopt. Niet in één keer, maar in een slimme marketingmix van reclamefilmpjes, infographics, e-mails, wedstrijden, folders en posters die je druppelsgewijs op hen loslaat… Hoog tijd om de breinprincipes die in reclame al jarenlang hun nut bewijzen, toe te passen op learning & development. Geef je leerinhoud een smoel, vertel jouw verhaal, maak je publiek nieuwsgierig, zodat ze jouw product willen ‘kopen’, wat het hen ook mag kosten. Maak je boodschap onweerstaanbaar. En kijk hoe je mensen in beweging krijgt… of beter: hoe ze zichzelf in beweging zetten!

12:00-12:20 Jos Maassen en François Walgering (Next Learning Valley)

Een ‘journey’ doorheen het LXP-landschap

De wereld rondom leren verandert snel, zo is er weer een fenomeen LXP bij gekomen! Een Learning Experience Platform (LXP) wordt door Josh Bersin van Deloitte bestempeld als de volgende disruptie binnen het leren. Binnen een LXP komt al het leren voor de deelnemer bij elkaar, waar gepersonaliseerd leren centraal staat en leren op en rond de werkplek mogelijk maakt. De deelnemer krijgt de kans om zijn eigen Learning Journey te creëren met maar liefst 44 verschillende Learning Experiences die worden aangeboden. Wij nemen jullie graag mee in dit nieuwe fenomeen aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden.

12:00-12:20 Sanne Vleugels en Ashly Vylders (Bit By Bit)

Even geduld nog, deze beschrijving wordt later ingevuld.

12:00-12:20 Maximilien van der Vaeren (Fern)

Ontdek de nieuwste eBook 3.0 technologie en leer hoe u minimum 40% van uw medewerkers hiermee kunt laten groeien

Mensen lezen veel meer dan vroeger, maar met nieuwe verwachtingen en doelgerichtheid in hun leerervaring.  Daarom is het cruciaal dat u als onderneming voldoet aan deze verwachtingen en uw medewerkers biedt waarnaar ze op zoek zijn.  De juiste content op het juiste moment, niet gebonden aan internet toegang of kantooruren. Een beetje zoals een serie streamen op het vliegtuig, maar dan professioneel met eBooks en Audiobooks. Een goede eBook-implementatie en -strategie zorgen ervoor dat gemiddeld 40% van uw medewerkers minstens 3 boeken per jaar lezen en zullen bijleren over bedrijfgerelateerde onderwerpen. Op deze manier worden ze automatisch performanter op hun werkplek. Tijdens onze sessie vertellen we u hoe u dit succes kunt verwezenlijken binnen uw onderneming.

12:00-12:20 Infolearn

Innovatieve leer- en ontwikkeloplossing

Vanuit een onderwijskundig perspectief ontwikkelen wij een innovatieve leer- en ontwikkeloplossing, welke op een efficiënte wijze wordt geïmplementeerd binnen de organisatie. Wij geloven dat personen die zich continu blijven ontwikkelen zekerder zijn over zichzelf, hun handelen, gelukkiger zijn en beter presteren in hun werk. De oplossing van Infolearn geeft hét antwoord hierop en speelt in op zowel de praktische als strategische uitdagingen binnen het domein leren en ontwikkelen.

12:00-12:20 David Boulanger (Teach on Mars)

Toolset, mindset en skillset om het leerecosysteem van de volgende generatie te creëren

Teach on Mars is Europa’s belangrijkste aanbieder van mobiele leertechnologie. Onze oplossing helpt organisaties van vandaag om mensen in contact te brengen met leren en met de gemeenschappen die ze nodig hebben om beter te werken en te leven. Teach on Mars is winnaar van tal van bedrijfsawards en wordt erkend als Europese leider op het gebied van mobiel leren. Sinds de oprichting in 2013 heeft het bedrijf zijn oplossing geleverd aan meer dan 130 blue chip klanten, in 20 talen in meer dan 60 landen over de hele wereld. Vandaag heeft het vestigingen in Sophia-Antipolis, Parijs, Milaan en Londen, 60 Teach on Mars medewerkers en een uitgebreid wereldwijd netwerk van meer dan 40 content- en technologiepartners werken samen om organisaties uit te rusten met de toolset, mindset en skillset die nodig zijn om hun leerecosysteem van de volgende generatie te creëren.

En omdat Teach on Mars zijn verantwoordelijkheid voor de toekomst van onze planeet serieus neemt, investeert het 1% van zijn inkomsten in onderwijsprojecten die rechtstreeks bijdragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.

12:45-13:05 Johnny Machiels (Event Masters)

Teamtraining – Een snapshot maken van de energie van een team

Stilaan geraakt het bedrijfsleven overtuigd een play and learn aanpak: fun + leerrijk mét ROI factor. Beiden op elkaar afstemmen is een grote uitdaging. Event Masters is al dertig jaar specialist in thematische teambuildings. Met onze teamtraining programma’s vertrekken we vanuit de activiteit zelf en observeren we acties via een iPadsysteem in om daaruit leerpunten te filteren. Op korte tijd krijg je een berg nuttige informatie over de energie van je team; je bepaalt zelf mee de inhoud en richting van de observatiedata; de activiteit zelf staat centraal, het leerproces volgt daaruit.

12:45-13:05 Kris Rayen (Wilde Zwanen)

Van lelijk eendje naar mooie zwaan

We hebben het allemaal al wel eens gezien, of zelf persoonlijk aan den lijve ondervonden: in samenwerkingen loopt het wel eens stroef, of gewoonweg helemaal mis. Vaak wordt er dan snel naar iemand individueel met de vinger gewezen, die dan helaas figureert van ‘mismatch’ tot ‘rotte appel in de mand’. Maar wat heeft er nu juist voor gezorgd dat het misloopt? Is de bron ervan echt te vinden in persoonlijk te kort schieten, of in ‘crappy people’? Onderzoek toont aan dat de achterliggende oorzaken vaker toe te schrijven zijn aan de context en de randvoorwaarden waarin we werken. Een context dus van ‘crappy systems’. In deze sessie tonen we de diverse hefbomen die werk maken van een goed organisatie- en teamontwerp. Een canvas waarbij men de gepaste manier van organiseren en samenwerken in beeld krijgt, het mooiste van ieders potentieel tot zijn recht komt & samenwerken wind onder mekaars vleugels geeft.

12:45-13:05 Sarah Cherif (CUTESolutions)

How we change your company’s habits in 3 months time

We believe that everyone has the capacity to change their habits. That’s why we designed blended plug & play programs to help people install new habits on the job. It’s easy. It’s guided. It’s in real-time. In this session, you will experience one of our modules to build ‘The Conversation Habit’.

12:45-13:05 Kevin Tillier (myskillcamp)

How can you use technology to turn your company into a learning organisation? (this workshop is in English)

From classical management of learning with LMS, the new technologies and tools give focus to the trainees to improve and customize their ‘learning journey’ with easy and user friendly interfaces. It is called LXP (Learning eXperience Platform). The goal is to give more responsibilities and autonomy to the trainees with some contents which are available when, where and how they want it. From ‘push learning’ coming from the L&D department, we go through a ‘pull’ approach where we let the trainees choose some of their learning activities and become the owner, responsible of their own development to prepare their future.

12:45-13:05 Philip Potargent (UCLL)

Zet jouw bedrijf of organisatie in de LiFT!

LiFT (Learning in Facilitated Teams) is een methodiek ontwikkeld door UCLL en Arteveldehogeschool waarbij een heterogeen team medewerkers samen een oplossing zoekt voor een uitdaging die leeft binnen hun organisatie. Uniek is dat die medewerkers ondertussen worden aangezet tot leren én groeien in vaardigheden en competenties die waardevol zijn binnen hun job. Een interne facilitator uit de eigen organisatie begeleidt dit lerend team.

13:30-13:50 Lieselot Steenbeke en Jan Cumps (BDO)

Succesvolle verankering van uw nieuwe organisatie: op welke manier kunnen we vanuit een Learning en Development perspectief deze transformatie ondersteunen?

Organisaties zijn voortdurend in beweging. Een duurzame transformatie vereist echter meer dan een papieren blauwdruk. Hoe klaar zijn de medewerkers van uw organisatie voor verandering ? Wat is de huidige organisatiecultuur en hoe ontwikkel je medewerkers naar de gewenste situatie? Welk leiderschapsmodel garandeert een optimale verankering?  In deze sessie tonen we met enkele praktische voorbeelden hoe L&D een succesvolle verankering kan ondersteunen.

13:30-13:50 Peter Monsieurs (Pontis)

Het Talentenpaspoort. Iedere vorm van talentmanagement faalt als je niet precies weet wat iemands talenten zijn

Er is veel talent in onze organisaties. Maar vaak is dit talent voor onszelf, andere teamleden of leidinggevenden onbekend. Heel wat van de courante methodes om talenten in kaart te brengen (spelletjes, kaartjes, interviews, …) zijn onvoldoende afgestemd op het grote belang van dit thema. Het Talentenpaspoort is een unieke en wetenschappelijk onderbouwde online tool om je WERKelijke talenten te ontdekken. Het Talentenpaspoort geeft leidinggevenden concrete handvaten om de talenten van hun medewerkers te gebruiken. Zo doet een simpele vraag “Wat zijn jouw talenten en hoe kan jij die inzetten voor ons team?”, wonderen op het vlak van betrokkenheid. Het Talentenpaspoort zorgt ervoor dat deze vraag vanuit een objectieve referentie beantwoord kan worden en dat de medewerker én de leidinggevende zich niet verliezen in een subjectieve beleving van wat de talenten van de medewerker zouden zijn.

13:30-13:50 Gust De Wit (The European Training House, ETH)

Innovatief leertraject spreekt de talenten van beloftevolle medewerkers maximaal aan –

Case-studie over het inzetten van verschillende leermiddelen als opstap naar hotelmanager. 

Als toekomstig (hotel)manager sta je voor een waslijst aan uitdagingen en geef je richting op alle vlakken. Je bent dé bepalende factor in de cultuur van je hotel. Hoe jij je gedraagt en waar jij in gelooft is zichtbaar, voelbaar en zelfs meetbaar in de organisatie én in de resultaten. Vanuit de expertise bij ETH ontwerpen wij leiderschapstrajecten op maat, gebaseerd op een aantal fundamentele principes: ken jezelf en je overtuigingen; ken de andere en weet hoe die te motiveren; ken de teamdynamiek en weet hoe hierop te bouwen; begrijp wat verandering met mensen doet en leer dit te gebruiken; alles doorspekt met strategisch denken over jouw organisatie. We nemen de ervaring van de deelnemer als vertrekpunt en verdiepen ons in de realiteit van de klant. Aan de hand van deze case study illustreren wij graag hoe ETH ook de talenten van uw mensen helpt aan te spreken.

13:30-13:50 Bram Doolaege (Streetwise)

Een team zo sterk als een straatbende

Straatbendes beschikken niet meteen over het meest positieve imago. Drugs, geweld en groepsdruk zijn de eerste woorden die ons te binnen springen wanneer we nadenken over typische “streetgangs”. Als professioneel optimisten, gaan we met StreetwiZe steeds op zoek naar nieuwe leerkansen. Hoe overleven straatbendes in een uiterst complexe wereld en wat maakt hen zo sterk? Het zijn vragen die we rechtstreeks kunnen terugkoppelen naar teams binnen organisaties. Snelle veranderingen, complexiteit en onzekerheid zijn ten slotte allemaal aspecten die we zowel terugvinden op straat als op de werkvloer. Straatbendes excelleren in wat wij ‘Cooperatieve Competitie’ noemen. Coöperatieve Competitie is de sleutel tot succes bij elk sterk team. Het geheim voor het bereiken van “next level teamwork” ligt in het vinden van evenwicht tussen dichte samenwerking en het lef om elk individueel teamlid te blijven uitdagen. Passie voor een gemeenschappelijk doel, vechten voor persoonlijke overtuigingen en open feedback staan hierbij steeds centraal.

13:30-13:50 Evi De Gendt (MyDigi)

Blijf bij de les met de juiste software

Bij opleidingen moet je tijd kunnen steken in wat belangrijk is; de lesmomenten en jouw persoonlijke touch. Jammer genoeg gaat er veel tijd verloren aan de administratieve opvolging en organisatie. Door onze ruime ervaring in de opleidingssector- zij het nu trainingen of consultancy-  weten wij waar de pijnpunten liggen en hoe je met de juiste software heel veel tijd kan winnen. Tijdens onze presentatie lopen we door een paar echte cases die we succesvol opgelost hebben. Een perfecte kans om uit de fouten van anderen te leren en er je profijt mee te doen!

14:15-14:35 Niels Nijs (TinQwise)

Onboarding: hoe het ook anders kan!

Bij TinQwise weten we uit ervaring dat inwerken succesvol is als nieuwe medewerkers zich happy voelen en snel hun talent kunnen inzetten. Daar komen natuurlijk praktische zaken bij kijken, maar het begint bij emotie, bij je zelfzeker voelen. Met onze onboarding oplossing Newbies maken we inwerken bijzonder door in te spelen op de specifieke emoties die mensen ervaren als ze met een nieuwe job starten. Nieuwkomers activeren bij het vinden van hun weg in het bedrijf staat daarbij centraal. Bovendien benutten we de kracht van de groep om new hires snel productief te krijgen. Want onboarden doe je niet alleen: je voelt je veel sneller thuis in een organisatie als je contact hebt met andere (nieuwe) collega’s en als je je gezien en gewaardeerd voelt. Meer weten over onze unieke visie op onboarding oplossingen? Kom dan zeker eens luisteren!

14:15-14:35 Hilde Nicasi (Progress Consulting)

Opleiding als een tool voor culturele transformatie : een concrete aanpak

In deze ‘VUCA’ wereld is transformatie een mega challenge voor ons allen, zeker ook voor onze sector! Geslaagde transformaties beginnen met het stilstaan bij de organisatiecultuur en een flinke dosis ‘goesting’ om deze te zien evolueren. Progress Consulting stelt een pragmatische en vernieuwende aanpak voor om de impact van opleidingen te vergroten. Ontdek ook twee bedrijven die hun opleidingen gebruikt hebben als tools in dienst van hun transformatietraject. Wat is de toekomst van opleidingen? Aan welke voorwaarden dient een opleiding te voldoen om een ‘echte’ hefboom te zijn van culturele transformatie? Welke methoden? Welke opportuniteiten ontstaan er voor de opleidingswereld en voor de ontwikkeling van medewerkers? Onze keynote wordt geïllustreerd met allerlei case studies en praktische voorbeelden. En als bonus: u zal buitenkomen met een eerste diagnosetool voor het bepalen van het stadium waarin uw organisatie zich bevindt alsook concrete pistes die uw organisatie kan bewandelen in de opleidingspraktijk.

14:15-14:35 Neelie Verlinden en Jolien van Waeyenberg (Talentsoft)

Maak van digitale transformatie een succes door medewerkers te betrekken bij hun training

Geef je medewerkers de juiste tools in handen om het maximale uit je learning strategie te halen. In deze presentatie laten we zien hoe je je medewerkers betrekt bij het creëren van hun eigen leerervaring en geef je managers een volledig overzicht van het proces en de resultaten.

14:15-14:35 Geert Debusschere (Ecco La Luna)

Van fun tot team development & learning

Over basisnoden, systeemwetten en fengshui. De visie van Ecco La Luna op coaching binnen (en buiten) dit universum.

14:15-14:35 Deborah Verheyden (Skill Builders)

How to increase engagement in a blended learning environment?

Iedereen heeft zijn mond vol over blended learning, maar de vraag die rijst: hoe pas je als L&D expert binnen een bedrijf blended learning succcesvol toe in de dagelijkse activiteiten van uw medewerkers? Skill builders vertelt over het wat, hoe en waarom van blended learning en schenkt aandacht aan het belang van het visueel aantrekkelijk maken van leermateriaal.

15:00-15:20 Siegert Dierickx (Multiminds)

How to install a data driven culture?

Is your organization working on implementing a digital strategy?  Is your organization is looking into possibilities to embed marketing and data analytics in the digital strategy? And what are the drivers to speed up the process? In this presentation we’ll discuss: the basics of the organizational culture and change management; an approach on how to drive cultural change as an intrapreneur; a very useful framework on how to transform into a data-driven culture; why data analytics is essential for your digital strategy, for innovation and growth; a practical Transformation Checklist. Who should join? All people who are involved in establishing cultural changes, HR, training managers, change managers, strategic or operations managers, marketing managers, data analysts, data scientists, marketeers, …

15:00-15:20 Katrien Van Rossom en Chris Cuyt (Beanmachine)

Bravery Talks : mensen grenzen doen verleggen

Wat als in een werkomgeving mensen vaker zelf durven op te staan, te spreken en te handelen? En hoe krijg je mensen dan zover dat ze hun grenzen verleggen? Hoe cultiveer je ‘bravery’ in jouw organisatie? In deze sessie nemen ervaren coaches je graag mee in het voeren van stoutmoedige gesprekken. Wie durft?

15:00-15:20 Kobe Smits (Outwardbound)

Voeten op de grond of voeten in de lucht? Waarom een outdoor context het effect van leren veel dieper verankert.

Waarom mensen uitdagen met een rotsbeklimming, hoogteparcours, expeditie of andere fysiek uitdagende outdoor opdracht, wanneer het ook comfortabel en indoor kan? Sterker nog, waarom zou je als bedrijf een outdoor uitdaging aangaan, waaraan risico’s zijn verbonden, als je ook veilig in een vergaderzaal dingen kan leren? Tijdens de EEE 2019 conferentie (Experiential Educators Europe) ging Outward Bound het experiment aan. Welk effect heeft een fysieke uitdaging op leren? Liggen er veel meer kansen tot het verwerven en verankeren van inzichten als er fysiek iets op het spel staat? En wordt leren op die manier écht intenser en duurzamer? Kobe neemt je tijdens deze talk mee in het verhaal van de EEE deelnemers en welk verschil zij hebben ervaren bij ‘leren op een hoogteparcours’ dan wel leren op de begane grond. Hij deelt onderzoek dat een verrassende kijk biedt op deze vorm van leren en vertelt daarbij in geuren en kleuren welk effect outdoor al heeft gehad op het leerproces van duizenden deelnemers.

15:00-15:20 Erwin Knuyt (The Skein Company)

Case Study: How to use training to stimulate business driven thinking with engineers, specialists & scientists. An action driven training approach with tangible business impact

Case Study on how an extensive training program supported an international company to become more customer centric. Allowing Sales, Marketing & Product Management staff to develop a common approach when entering new markets, launching new products and acquiring new customers.

15:00-15:20 Bart Van Roey (ihop)

Even geduld nog, deze beschrijving wordt later ingevuld.

15:45-16:05 Soetkin Linhart (De Opleidingscoach)

Back to basics

“I have a dream” zijn iconische woorden die nazinderen. En ook wij, De Opleidingscoach, hebben een droom met betrekking tot leren. Een droom waarin elke L&D professional zich in zal herkennen: leeractiviteiten uitzetten die impact hebben, die leiden tot de vooropgestelde gedragsverandering. We voeren als L&D professional al jaren discussies over de ROI van onze leerinspanningen, wat brengt het op en “hoe kunnen we deze impact meten”. Wij pleiten ervoor om een andere en meer fundamentele vraag te stellen, namelijk: hoe zetten we goede leeractiviteiten op? En hoe we dit kunnen gebruiken voor zowel soft skills als meer technische competenties? Als we dit scherper krijgen, zal het veel eenvoudiger worden te verantwoorden naar jouw business waarom je voor die bepaalde werkvorm kiest en vooral: waarom zal de ene leeractiviteit heel wat meer tijd in beslag nemen dan de andere. In deze workshop behandelen we onder andere: bepaal de juiste werkvormen aan de hand van cruciale parameters; een kritische kijk op leren met impact als het ‘hoogste doel’ van L&D; hoe we de taxonomie van Bloom kunnen integreren in de opzet van goede leeractiviteiten.

15:45-16:05 Annelies Kimpe (Amelior)

Optimisme kan je leren

5 tricks om als optimist door het leven te gaan: 1 Herinterpreteer je tegenslagen; 2 Neem de leiding over je denken; 3 Open jouw positief woordenboek; 4 Kies voor een goed gesprek; 5 Lach. Door resoluut en bewust te kiezen voor het positieve staan we sterker in onze job en het leven en kunnen we zelfs dit effect op anderen uitstralen. Als je ervaart wat positieve invloed met jezelf doet, is de keuze snel gemaakt. Word die sterke magneet voor anderen rondom jou.

15:45-16:05 Nikolaas Bellens (Kazi)

Wat kan L&D leren van de marketingstrategie van Netflix en Spotify? 

Als je weet dat 65% van alle werknemers zich niet bewust is van de leermogelijkheden die ze vanuit hun eigen organisatie aangeboden wordt, naar wie jij zou als L&D professional dan op zoek gaan om dit op te lossen? De directie? Lijnmanagers? HR? De werknemers zelf? Wat dacht je van de marketingafdeling..? Als consument zijn we intussen gewoon dat apps zoals een Netflix, Spotify, Google, … hun aanbod bouwen rond onze eigen voorkeuren en verwachtingen. Waarom zouden we dat op L&D en HR niet doen? In deze sessie leer je alvast van de oprichter en CEO van Kazi hoe je die verwachtingen wetenschappelijk onderbouwd in beeld kan brengen en wat je ermee kan bereiken in jouw organisatie. Benieuwd?

15:45-16:05 Katrien Baert, Liesbeth Bos, Marije Hautvast (Berenschot)

Succesvol veranderen vanuit intrinsieke motivatie

In de sterk veranderende context van vandaag is er binnen organisaties aandacht voor aanpassingen in structuur en proces. Agile werken, zelfsturende of -organiserende teams… leiders en medewerkers veranderen mee. In de meeste gevallen wordt er gekeken naar het gewenste gedrag van de toekomst en de communicatie over het ‘hoe’ en ‘wat’ van de verandering. Succesvol veranderen vraagt wat ons betreft echter meer. Het vraagt dat mensen vanuit hun intrinsieke motivatie in beweging komen. Pas als mensen een verbinding kunnen leggen tussen wat hen drijft en de verandering, beklijft daadwerkelijk het nieuwe gedrag. Ook nadat de trainingen zijn geweest en de strategiememo’s van het prikbord verdwenen zijn. Wakker je de intrinsieke motivatie niet aan, dan zal je zien dat medewerkers na een half jaar weer langzaam terugvallen in hun oude gedrag.

15:45-16:05 Karin Ghysen (Dale Carnegie Training)

Goede relaties bouwen op het werk: eenvoudig, of toch niet?

Sociale Intelligentie, positieve relaties bouwen en goed met anderen kunnen omgaan in een snel veranderende sociale context, zijn cruciale skills in een VUCA wereld. Deze intelligentie versterken is de essentie van Dale Carnegie Training. De ideeën van de ever seller ‘How to Win Friends and Influence People’ zijn actueler dan ooit. De aanpak van Dale Carnegie lijkt eenvoudig, maar is vaak ‘common sense, not common practice’. In deze sessie zal je: ontdekken wat in menselijk contact ‘common sense’ is maar niet ‘common practice’; kennismaken met de foundation van Dale Carnegie uit het boek ‘Hoe maak je vrienden en goede relaties’; een doelgericht plan opstellen om je eigen relaties met stakeholders en medewerkers te versterken.

16:30-16:55 Chris Bourgois (Introduce)

Learn fast and smart

Leren op de werkvloer wordt meer en meer een onderdeel van de employer branding. Daarnaast staat de beschikbare tijd/budget om opleiding te geven onder druk. Er bestaat wel degelijk een snelle en efficiëntere manier om competenties aan te leren. Benieuwd hoe dit werkt?

16:30-16:55 Peter Elen & Pieter Mylle (Instruxion)

Hoe gepersonaliseerde communicatie het effectieve succes van jullie e-learning cursussen kan boosten

Veel bedrijven investeren in e-learnings, maar schenken niet genoeg aandacht aan de (interne) communicatie rond het belang van de cursus, rond de inhoud ervan en rond het ‘What’s in it for me’ aspect. Dankzij een ‘gepersonaliseerde’ video/animatie waarbij zowel tekstuele, visuele en auditieve persoonsgebonden gegevens verwerkt worden, zal de motivatie en de bereidwilligheid van de medewerker om de cursus te volgen serieus geprikkeld worden.

16:30-16:55 Danny van Kuijk (D2L)

Upgrade je leerprogramma’s

16:30-16:55 Kaat Clerix (Dixon Drive)

Employee Experience Design, de sleutel tot organisatieontwikkeling

Customer Experience brengt de reis van een klant in kaart. Zo weet je exact waarom klanten opnieuw voor jou zullen kiezen. Maar doe je ook al dezelfde oefening voor je interne klanten: jullie medewerkers? Weet je al waarom je collega’s blijven bij je organisatie of waarom ze zouden vertrekken? Employee Experience is het centraal stellen van de persoonlijke ervaring van werknemers. Via de methodiek van Design Thinking slagen wij er in om een traject te bouwen rond deze ervaringen. Welke unieke beleving creëer jij voor je medewerkers opdat ze elke dag, met veel plezier, het beste van zichzelf geven? Employee Experience Design toont hoe je via co-creatie naar organisatiedesign kan toe werken. Zo kan HR haar kans op innovatie, duurzaamheid en impact verdubbelen. In samenwerking met Antwerp Management school en gebaseerd op good practices van internationale én Belgische bedrijven voerde Dixon Drive afgelopen jaar onderzoek naar de do’s en don’ts van Employee Experience. Laat je berekeningen voor Return on Investment voor wat ze zijn en focus op Return on Experience om het succes van je organisatie te voorspellen. Ervaar zelf hoe jij in 20 min met Employee Experience Design aan de slag kan.

16:30-16:50 Dialog

Even geduld nog, deze beschrijving wordt later ingevuld.

Contacteer VOV lerend netwerk

Tel. 03/454.59.70

Email: vovbeurs@vov.be